vrijdag 31 oktober 2008

Viswaterkaart

Ergens vorig jaar viel het me op dat het op zijn best moeilijk is om erachter te komen welke vergunning je nodig hebt om ergens te kunnen vissen. De vereniging waarvan je lid bent geeft je een lijst van water waar je wel mag komen, maar wie er dan in de buurt nog meer rechten heeft blijft onduidelijk. Zeker in de polders rond Gouda is het een crime om erachter te komen bij wie je moet zijn. Er zijn verschillende verenigingen actief, maar een deel ervan heeft helemaal geen website, en de sites die er wel zijn hebben op zijn hoogst wat verouderde kaarten, of helemaal geen kaarten.

Hierover heb ik eens contact gezocht met Sportvisserij Nederland. Ik was op dat moment flink geïrriteerd over het feit dat de vispas helemaal niets aan oplossingen met zich meebracht, en alleen maar extra geld moest kosten. Mij werd toen beloofd dat er een kaart zou komen van alle water in Nederland, zodat je nooit meer zelf op zoek hoeft naar rechthebbenden op het water waarin je zou willen vissen. Die kaart is er nu, maar om eerlijk te zijn is dat alleen een grafische weergave van de lijst met viswateren die iedereen krijgt bij een vispas, en geen kaart zoals ik die zou willen zien. Ik weet nu nog steeds niet wie de visrechten heeft op de polder waarin Ap, Harvey en ik op karper zijn gaan vissen, om maar een voorbeeld te geven.

Deze situatie heeft me lang genoeg geduurd, en ik heb besloten zelf maar een kaart te gaan maken. Het voorlopige resultaat is onderaan deze site te vinden. Door op de link "Grotere kaar weergeven" te klikken krijg je een kaart waarmee je kunt in- en uitzoomen en bijvoorbeeld ook de luchtfoto kunt bekijken. Door op een gekleurd gebied te klikken krijg je wat informatie te zien. Uiteindelijk wil ik er de volgende zaken minimaal in hebben:

- hengelsportvereniging/ visrechthebbende

- naam gebied

- eventuele andereverenigingen die machtiging hebben van visrechthebbende

Om de kaart een beetje overzichtelijk te houden heb ik besloten te werken met kleuren, maar bij nader inzien ga ik dan wel erg veel kleuren nodig hebben. De uitzondering die gaat blijven is de kleur voor water in de grote lijst van viswateren: die zal paars met een gele rand blijven.


Hieronder nog wat voorbeelden van de kaart en hoe die werkt:


Water in de Grote lijst van Viswateren




De andere "view" met het paarse vlak aangeklikt


En nog een overzicht van wat er in een dagje is ingevuld




5 opmerkingen:

john zei

Ik vis al jaren in de polders rond Gouda. De situatie is toch vrij simpel. De Goudse heeft behoorlijk wat water, daarnaast heb je de 's-Gravenhaagse, de Alg. Zuid.Hollandse Hengelaarsbond. Rond Bergambacht is Groot Rotterdam actief.
Veel water is evenwel eigedom van de boeren die ook de visrechten hebben. Als dat water niet verhuurd is, mag je officieel niet vissen omdat er geen schriftelijke toestemmingen te krijgen zijn.Soms is water ook verhuurd aan particulieren zgn. visgezelschappen bijv. onder Driebruggen. Als je lid bent van een van de bovengenoemde verenigingen kan je toch goed uit de voeten. Wat ik nog vergeten ben, het Zuid Hollands Landschap krijgt ook steeds meer polderwater in bezit. Die beeindigen dan het visrecht.

john zei

Nog iets over je kaart, bedenk wel dat je vereniging vrijwel nooit in een hele polder de visrechten heeft. Slechts bij de Ingelanden die in de vergunning genoemd zijn.
De enige goede kaart die ik tot nu toe gezien heb, is die van de Goudse Viswaterverpachting.

Arjan zei

Hallo John,

Ik ben het ten dele met je eens. Wanneer je de situatie kent is het hele verhaal wellicht best simpel, maar als je niet al te bekend bent met de verschillende actieve verenigingen (je mist er nogal wat in je lijst kan ik je verklappen) is het best lastig om te weten waar welke vereniging zijn water heeft. De goudse heeft een aardige kaart op de site gezet, maar dat is dan ook direct de enige redelijke die vrij te raadplegen is. Die is 1 op 1 overgenomen in de mijne. De stolwijkse heeft zelfs een betere, maar helaas alleen op papier of in een lage resolutie jpeg te downloaden. De kaart van de Stolwijkse heb ik ook overgenomen. Bij de haagse moet je voor de kaart betalen. Ik heb de lijst, en de kaart is deels al grofweg gevuld. Dat gaat de komende tijd beter worden.

Wat mij betreft worden alle verenigingen eens wakker, en gaan ze hun water delen. Het is van de zotte dat je te maken hebt met verschillende verenigingen die elkaar vooral in de weg zitten. Gewoon alle lidmaatschapsgelden in een centrale pot stoppen, en daaruit de visrechthuur betalen. Een lid kan tóch niet op twee plaatsen tegelijk vissen, dus het zal er nergens drukker op worden.

Dat het Zuid-Hollands landschap de visrechten beëindigt is volgens mij niet helemaal juist. De Spijkerboorse Kade bij Alphen behoort tot hun beheersgebieden, maar de Haagse heeft er nog wel gewoon visrecht. Zouden ze dat dan nog veranderen? Als dat zo is krijgt die stichting van ons geen geld meer...

Arjan

Mijn idee is voorlopig om alle water waarvan ik weet/met redelijke zekerheid kan zeggen wie er rechten heeft op de kaart te zetten. Doordat ik lid ben van de Goudse heb ik de lijst van de Haagse ook in mijn bezit. Mijn kaart zal aan de hand daarvan nog worden aangepast.

john zei

Bedankt voor je reactie. Er zijn inderdaad nog een heleboel meer bijv. de Bodegraafsche. A.U.H.V., Benschop e.a. Ik ben in totaal van acht stuks lid. Je kan echter niet overal vissen. Daarom beperk ik me de laatste jaren veelal tot de Krimpenerwaard, waar genoemde drie verenigingen heel wat bieden. Naar mijn bescheiden mening liggen daar toch de mooiste en breedste sloten.

Wat betreft het Zuid Hollands Landschap: Jaren geleden heb ik daar eens mee kontakt gehad. Hun beleid was toen afbouwen van looprechten e.d. in de weilanden om verstoring van vogels te voorkomen. De 's-Gravenhaagse stuitte op het zelfde beleid bij Staatsbosbeheer in de Grote Westeindepolder bij Zoeterwoude. Visrechten langs openbare wegen zouden gewoon blijven voortbestaan vertelde men mij.

Met belangstelling kijk ik uit naar je kaarten.

Ap zei

Arjan, John, jullie zijn goed op de hoogte van de visrechten en achtergronden, bundel om te beginnen jullie kennis zodat er een kaart ontstaat die nzichtelijk wordt voor alle vissers. Dan begrijpen ze ook dat ze bij hun vereniging en Sportvisserij Nederland aan moeten kloppen voor verandering van het systeem dat zo versnipperd is.

De vispas was een poging iets te verhelderen maar heeft alleen voor meer verwarring gezorgd. Het samenwerken van verenigingen is de enige oplossing voor"het "waar mag ik vissen" probleem. Dat is goed te merken bij de POS en een aantal verenigingen die al samenwerken zoals: de Haagse, Rotterdamse en SVDelfland.

Ap