zondag 24 augustus 2008

verkenningswerk


Vanmiddag heb ik wat plekken verkend. Volgende week gaan we namelijk met een aantal lichtervissers proberen wat goudse karpers te vangen. Ik had natuurlijk gewoon kunnen gaan lopen, maar het is uiteraard veel beter te vissen tijdens het zoeken. Omdat je met een spinhengel in de hand veel kilometers kunt maken is het ideaal om te gaan spinnen tijdens het zoeken naar karpers.

Die karpers vond ik in een nogal winderige polder gemakkelijk weer terug. Vorige week was het windstil, maar nu heb ik me, nadat de karpers waren gevonden, uit de voeten gemaakt naar een rustiger plek. Minispinnertjes zijn met geen mogelijkheid tegen de wind in te werpen namelijk.

Na wat omzwervingen kwam ik in het noorden van Gouda terecht. In de winter heb ik er veel snoeken zien jagen, maar nu hadden de baarzen het rijk voor zich. In een paar uur tijd ving ik er 16. Allemaal kleine baarsjes helaas, maar net als de vorige keer was het de actie die maakte dat ik me heel erg vermaakt heb.

Aan het eind van de visdag, en zeker een half uur lopen van mijn fiets verwijderd ving ik eindelijk een snoekje aan een zelfgemaakte spinner. Ik heb het idee dat de haken die ik eerder gebruikte niet scherp genoeg waren om in de harde benige bek van een snoek houvast te vinden. De haken die ik nu gebruikt heb, in Schotland gekocht om er kleine haaitjes mee te vangen, doen het echter prima. Ik heb in ieder geval tot vijfmaal toe een spinnertje uit mijn hand moeten verwijderen.

Hoewel het een snoekje was, en geen grote vis, was ik er erg blij mee. Hij pakte het spinnertje vol overgave, en zelfs de slip van de Daiwa mini-mite heb ik heel even gehoord.

4 opmerkingen:

Ap zei

Prima verkenningsdag Arjan en het ziet er veelbelovend voor ons uit volgende week.

Ap

Arjan zei

Het barstte echt van de karper, en ze waren ook nog eens aan het eten Ap :)

Ik heb trouwens de vervelende woordverificatie weer aan moeten zetten. Er kwamen ineens allemaal spamberichten uit Peru binnen.

arjan

Anoniem zei

Erg leuk om te lezen Arjan, dat ul spinnen werkt echt verslavend!!!
Net wat jij al zegt:al zijn het kleine baarsjes, je vermaakt je er erg goed mee.

Gr Frits

Arjan zei

Inderdaad Frits, het is een leuk behendigheidsspelletje, met constante verrassingen. Het hengeltje wordt steeds meer een verlengstuk van mijn arm, en spinnen wordt echt een feestje in de buitenlucht. Ik hoop dat we in de komende koude maanden vaak met zijn allen gaan spinnen.
Arjan